3 tegn på at du bør jobbe med selvfølelsen din

fokus på din selvfølelse

[lead]
Hvordan vet du egentlig at du har dårlig selvfølelse? At du er nedfor? At du har hatt en dårlig dag? Det kan være en utfordring å adressere ulike følelser, og enda verre kan det være å gjøre noe med de. Jeg har valgt ut tre viktige punkter, når det kommer til å adressere tanker og følelser relatert til sin egen selvfølelse.
[/lead]

1. Du leser tanker

Har du dårlig selvfølelse, har nok opplevd å “lese andres tanker”.

Selv om det nok er noen som hevder de klarer å lese andres tanker, tror jeg nok vi har til gode å empirisk bevise at tankelesning er mulig. Allikevel går vi rundt og “leser” tankene til andre. Vi synser, spekulerer, og tror at andre personer tenker X og Y om oss selv.

  • “De liker meg ikke”
  • “De synes det jeg sier høres dumt ut”
  • “De mener at jeg ikke har noe her å gjøre”

Slik negativ tankesynsing har ikke noe annet å gjøre enn med dine egne tanker! Om du tror at en annen person tenker negativt om deg – har dette med deg å gjøre, fordi denne tanken kommer fra deg selv. Henger du med?

Vi har et stort fokus på oss selv, og vår egen oppfattelse. Dette kalles the spotlight effekt. Alle tror at en selv står i “spotlighten”. Du kan snakke med en person, og føle at den personen tenker negative tanker om deg, samtidig som den andre personen gjør akkurat det samme!

Neste gang du tar deg selv i å tankesynse (yes, det ordet fant jeg på nå), kjenn etter hvor de tankene egentlig kommer fra. Spør deg selv om du kan vite at det du tror virkelig stemmer.

2. Du bruker mye negativ energi på andre

Føler du deg ofte sjalu eller misunnelig når andre får positiv bekreftelse? Det kan være en kollega som får ros av sjefen, en studiekamerat som fikk bedre karakter enn deg, eller lignende.

Har du noen gang vært i en konflikt, hvor en tredjepart har fortalt deg at motparten bare prøver å trekke deg ned til sitt nivå? En person med dårlig selvfølelse og mye usikkerhet, unner ikke andre den personlige tryggheten det medfører å ha god selvfølelse. En usikker person vil prøve å hakke på andre, spesielt når de får positiv oppmerksomhet. Satt på spissen, ønsker en usikker person at andre skal føle seg like usikre.

Dette resulterer ofte i sjalusi og misunnelse. Kanskje føler du dette når en kollega får ros av sjefen, en studiekamerat får bedre karakter enn deg, eller lignende. Da kan det hende at din usikkerhet manifesteres i usikkerhet og sjalusi.

3. Du føler deg mislykket

“Jeg er ikke god nok”, sier den indre kritikeren, før den fortsetter: “Jeg fortjener ikke å lykkes, jeg er mislykket”.

Dette var sterke ord! Men sannheten er at det nok er ganske reelt at du på et eller annet tidspunkt har kommunisert dette til deg selv, gjennom din indre dialog.

Det å ikke føle seg bra nok er selve grunnen til at du kanskje sliter med selvfølelsen din. Kanskje har du for høye forventninger? Kanskje føler du på et stort press på å prestere?

Det å føle seg mislykket handler ikke om at du ER mislykket, det handler om at du ikke fyller livet ditt med mestring. Det er ingen som kan si at du er mislykket, om du ikke føler deg slik. Og det er heller ingen som kan si at du er vellykket, om du ikke føler deg slik.

Det er simpelthen en følelse du har, og føler du deg mislykket – er det et stort poeng å fokusere på mestring. Søk mestring i andre arenaer enn selve utfordringen du sliter med. Foreta en handling som gir deg mestringsfølelse. Du kan godt begynne i det små. Fokuser på små mål, små handlinger som sakte men sikkert guider deg mot en bedre selvfølelse etter hvert som du oppnår snøballeffekten.

God selvfølelse

En person som har et godt fundament av god selvfølelse, kan så klart svinge innom disse tre faktorene – men det vil ikke være et problem, på samme måte som en med lav selvfølelse. Når du har god selvfølelse er du på ingen måte like avhengig av ekstern bekreftelse. Du har ingen grunn til å være sjalu eller misunnelig på andre. Usikkerheten i forhold til hva andre måtte tenke om deg som person, dominerer ikke, og du vet at du er «god nok» selv om du feiler på enkelte arenaer. Ditt selvbilde er allerede godt definert, uavhengig av eksterne faktorer.

Kurs i bedre selvfølelse

Jeg har nå åpnet for registrering til lynkurset for bedre selvfølelse og mer glede.  Med det nettbaserte kurset er min visjon å tilby verdi som tilsvarer minimum 3 coachingsessions på temaet selvfølelse. Og du kommer til å betale mindre enn hva 1 coachingsession koster. For mer informasjon og 3 bonusleksjoner, trykk her.

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here