Leksjon 8 – Suksessfulle vaner

Har du tenkt over hva slags vaner du har?

En vane er en automatisk oppførselsrutine som gjentas regelmessig, uten at man tenker over det.

Vaner styrer altså atferden vår, uten av vi nødvendigvis er klar over det. Det finnes gode vaner, og det finnes dårlige vaner.

Hva slags vaner du har, definerer i stor grad din atferd, noe som kan gjøre seg svært gjeldende i jakten på målet ditt. Det er nemlig slik at det finnes mange ulike vaner, og ofte er suksessfulle mennesker klar over hvor virkningsfult det er å implementere gode vaner og rutiner i livet sitt.

La oss ta en kontrastanalyse, og se på hva slags gode og dårlige vaner man kan ha.

Dårlig
1. Utsette å betale regninger
2. Ta seg en røyk på morgenen
3. Sove en halvtime lenger på morgenen
4. Utsette noe til en annen dag
5. Se på (søppel) TV på kvelden
6. “Slappe av”

God

  1. Betale regningene med en gang
  2. Spise et eple på morgenen
  3. Få en halvtime ekstra på morgenen
  4. Gjøre det umiddelbart
  5. Lese en bok på kvelden
  6. Trening, og så slappe av

 

Denne kontrastanalysen er såklart høyst subjektiv, men jeg mener det ligger noe i den uansett. Bare se for deg hvordan det ville vært å betale regningene umiddelbart, spise et eple istedetfor å røyke, ha en ekstra halvtime på morgenen, gjøre ærender umiddelbart, lese en bok på kvelden, og trene før du kan slappe av med god samvittighet.

Det ville vært en litt annen situasjon enn det motsatte?

Den dårlige nyheten med vaner, er at det tar tid før de etableres. Den gode nyheten er at det tar svært kort tid før de etableres. Det estimeres at det tar rundt 21 dager før en vane etableres, og jo lenger tid det tar etter dette, dess mer setter den seg fast, og dermed endrer livet ditt i positiv, eller negativ grad.

Etterpå skal jeg vise deg en enkel, men genial øvelse å bytte ut dårlige vaner, med gode, og få de til å virkelig bli en vane som du ubevisst bare “gjør”.

Først skal jeg fortelle deg litt om de ulike vanene vi har. Vi har som sagt dårlige vaner, og gode vaner.

Men det du kanskje ikke har tenkt på, er at vi også har det som kan kalles for nøkkelvaner. Nøkkelvaner er enkle vaner, men som samtidig har en større ringvirkning på tilværelsen din.

En nøkkelvane kan være å trene. Og det er to ting som gjør at trening kan være en nøkkelvane:
1. Den skaper positive resultater i andre livsområder
2. Den gir deg mer tilbake enn hva du gir – som en investering

For å illustrere et eksempel, er det to ting som gjør en vane til en dårlig vane:
1. Du får ikke mer igjen enn tiden du bruker på å utføre vanen – som f. Eks bevisstløs tv-titting.
2. Den fungerer som en dårlig investering, den skader deg i lengden. Som f. Eks røyking.

Så, tilbake til nøkkelvanene. Disse vanene fugerer akkurat likt som pareto-prinsippet, også kalt 80/20-regelen.

Dette prinsippet går ut på at 80% av resultatene dine, kommer av 20% av handlingene dine.

Høres det for godt ut?

Bare tenk litt på følgende:

• 80% av en bedrifts inntekt, kommer fra 20% av kundene
• 80% av klagene, kommer fra 20% av kundene
• 80% av inntektene rundt om i verden, kommer fra 20% av verdens befolkning
• Du går 80% med 20% av klærene dine

Og slik fortsetter det.

Det var italieneren Vilfredo Pareto som kom frem til denne formelen, da han studerte økonomi, og spesielt da sjevheten som kan forekomme i den da han fant ut at 80% av Italia, var eid av kun 20% av Italias befolkning.

Hvordan kan du bruke dette prinsippet i livet ditt?

La oss igjen se på de to kriteriene som gjør en vane til en nøkkelvane:
1. Den skaper positive resultater i andre livsområder
2. Den gir deg mer tilbake enn hva du gir – som en investering

Nøkkelvanen handler altså om hva slags ringvirkninger den skaper. En vane jeg hadde en periode, var å stå opp en halvtime tidligere hver dag. På denne måten var jeg også på jobb en halvtime før tiden, noe som førte til at jeg sparte opp fleksitid som jeg kunne avspasere senere. Det gav meg også den fordelen at jeg fikk planlagt dagen i ro og mak, slik at jeg kunne gjøre en enda bedre innsats på jobb.

Denne vanen gav meg altså umiddelbar, og langsiktig gevinst. Definitivt en nøkkelvane.

En annen nøkkelvane jeg har, er å dedikere litt tid hver dag på egenutvikling i form av å lese bøker, høre podcasts, eller å være med på onlinekurs. Denne vanen har vært med meg siden 2008, og har følgelig gitt meg uendelig mye tilbake. Kunnskap ser jeg på som en av de viktigste faktorene for å utvikle seg selv, og det er nettopp derfor jeg har laget dette kurset, så andre igjen kanskje kan implementere noe av den samme vanen, så du kan skape positive ringvirkninger i livet ditt.

Dersom du, som så mange av oss, føler deg i tidsklemma, er jeg enda ikke helt ferdig med det å stå opp tidlig. Jeg vet at mange suksessfulle mennesker står opp ekstra tidlig, slik at de kan dedikere den tiden til arbeid av et eller annet slag. Jeg har selv gjort det, og vet hvor effektfullt det er. Det er noe eget ved å sitte å jobbe med noe man liker tidlig på morgenen mens det føles som om alle andre sover.

Jeg vet om flere som har fulltidsjobber, som har bygget opp sin egen virksomhet, basert på denne måten. Om du står opp en halvtime tidligere hver hverdag, får du 2,5 time i uka. På en måned blir dette 10 timer, og på et halvt år blir det 60 timer, nesten 2 arbeidsuker!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here