Slik kan du kontrollere din egen tilstand (del 2/3)

I forrige innlegg lovte jeg dere å dele nøklene til tilstandskontroll. Dette kan man skrive en hel bok om, men jeg skal prøve å gjøre det kort og konsist, slik at du kan trene deg på dette allerede i dag.

For det er virkelig en treningssak. Det er nemlig slik at for hver gang du gjør noe, eller lærer noe nytt – dannes det nye nervebaner i hjernen. For å si det enkelt, den mest etablerte nervebanen vil være enklere å bruke, enn den «nye».

Dersom den mest etablerte nervebanen i hjernen din leder deg i en trist tilstand, kan du endre på dette ved å skape en ny nervebane ved å endre din tilstand, og øve på å innta denne på nytt og på nytt, slik at den blir større og mer etablert. Det blir som å tråkke opp en ny sti. Derfor er det viktig å øve deg på å endre tilstander, for å få mer kontroll på sikt.

Glede kommer innenfra

Som jeg var inne på i forrige innlegg, er det til syvende og sist hjernen vår som produserer vår gode tilstand. Vi kan høre en låt vi liker, og bli i godt humør, men det er ikke selve låta – men vår tolkning av den, som for oss i godt humør. Når du nå er klar over at det er din tolkning som avgjør, og at glede kommer innenfra, kan du begynne å tenke på et fint minne du har. Legg merke til detaljene. Se og opplev minnet så klart og tydelig du klarer. Ta deg tid til å oppleve de gode følelsene du hadde da du opplevde dette minnet. Hva gjør det med deg? Om du ikke klarte å assosiere helt, ikke fortvil. Du kommer til å lære hvordan du kan oppnå en ressursfylt tilstand, litt lenger ned i artikkelen. Om du klarte å få frem gode følelser ved tanken på dette fine minnet du nå gjenopplevde, vil du da få et godt eksempel på at det kun er oss selv som styrer følelsene våre, og vår tilstand.

 

Tilstand = Oppfattet virkelighet

Tilstanden du opplever i det du leser dette, kommer fra deg selv og din egen tolkning. La oss ta et eksempel:  Kanskje du er sint fordi en dame på bussen var frekk mot deg. Du går av bussen og surmuler over denne hendelsen. Du går igjennom hendelsen gang på gang, og du ser for deg hvordan denne damen var frekk mot deg gjentatte ganger.

Hva skjer da? Du forsterker følelsen og din negative tilstand. Kanskje denne damen kalte deg en idiot… Hjelper det deg da å høre denne hendelsen igjen og igjen som et ekko som bare vil deg vondt?  Hendelsen skjedde tross alt bare en gang… hvorfor vil du oppleve den igjen da? Det blir som å se den samme drittfilmen om og om igjen, og lure på hvorfor du er lei.

La oss si at en annen person opplevde det samme. Kanskje han bare lo og ristet av seg hendelsen? Kanskje han godtar at alle kan ha en kjip dag? Eller bedre, han vurderer situasjonen, og spør seg selv hva han lærte av den?

Det er ikke den frekke damen som utløser en negativ tilstand, det er tolkningen av tilstanden! Dette er basic NLP, the map is not the territory, perception is reality, osv.

Som Tony Robbins sier, endre din tilstand og du vil endre ditt liv. Og hvordan kan han si dette? Jo, når du er i en tilstand hvor du ikke har tilgang til ressursene dine, vil du oppføre deg deretter. Det er dager hvor du helst ville holdt senga, sant? Tenk på hvor begrenset ditt liv er akkurat da. Kanskje ser du bare bekymringer og oppgaver som skulle vært gjennomført. Kanskje tenker på du på alt det leie som har skjedd i livet ditt, og hvorfor dette skulle skje med akkurat deg. For et lite konstruktivt syn på din egen tilværelse!

Hadde du vært i en ekstatisk tilstand, eller en tilstand hvor du bare følte på dyp erkjennelse og glede, ville dine tanker, og også atferd vært helt annerledes!

Du har sikkert hørt metaforen om at vi mennesker blir født som skinnende rene diamanter, og at opp igjennom årene blir det mer og mer støv og skitt på denne diamanten. Til den til slutt  er helt tildekket av møkk. (metaforen er litt bedre enn dette, google it!) Det jeg får ut fra denne metaforen er simpelthen noe jeg ser på som et faktum, og en forutsetning – vi har alle de ressursser vi trenger! En av konseptene bak tilstandskontroll, går ut på å hente disse ressursene frem igjen. Det går ut på å finne veien til våre ressurser, som ligger i oss allerede! Vi trenger ikke noe mer, noe nytt. Vi trenger å søke innover i oss selv, og velge å hente frem det beste fra oss selv.

Det er ikke noe galt med å la seg bli gira av ytre faktorer, som gode venner, god musikk, fart og spenning, osv. Men personlig mener jeg det er galt å være avhengig av at verden der ute skal gi deg gode følelser. Da blir du et offer, et resultat av den eksterne verden. Derfor trener jeg meg rett og slett på å føle meg bedre uten at jeg skal ha en spesiell grunn til det. Altså, jeg har 1000 ting jeg er EKSTREMT takknemlig for, poenget med dette er å trene meg til å føle meg bedre, når jeg en dag opplever en negativ tolkning av en situasjon. For det skjer!

Om jeg mener at man bør smile konstant som en robot blottet for negative tilstander? Niks! Tilstandskontroll handler om å bytte ut, og riste av seg de negative tilstandene, og bytte ut disse med positive. Når du behersker dette vil du oppleve at du ikke lenger henger deg opp i kjipe tilstander, men at du har mulighet til å «jukse» deg opp til en bedre og mer ressursfylt tilstand, helt av deg selv!

Fokus og  fysiologi

Har du lagt merke til at du kan tenke på hva du vil? Stemmer det ikke at du kan både dra frem negative minner, og positive minner? Er det ikke riktig at dine fleste bekymringer aldri ble noe av? Det du tenker vil styre følelsene dine, og omvendt. Det å ha fokus handler om å har riktige tanker i hodet, kort sagt, det du ØNSKER. Ikke det du ikke vil ha i livet ditt. Følg med, og jeg lærer deg hvordan du på en lekende lett måte kan oppleve å ha riktig fokus.

Når du har riktig fokus og er i en ressurssfylt tilstand, vil du oppleve at fysiologien din endrer seg. Kanskje blir du rettere i ryggen, blikket hever seg, du går fortere og mer bestemt. Skulle du slite med fokus, kan du ta snarveien og benytte deg av en ressurssfylt fysiologi.

That’s it. Konseptet bak tilstandskontroll ligger i hvilket fokus du har, og hvordan fysiologien din er. Kropp og sinn danner et system. Nå som du vet dette, skal jeg i neste innlegg vise deg hvordan du retter ditt fokus slik at du kan benytte deg av alle dine ressurser. Jeg har spart det beste til slutt, og du vil da få selve oppskriften på tilstandskontroll!

Oppsummering til nå:

  • Glede kommer innenfra
  • Alt vi trenger ligger i oss
  • Tilstanden vår = vår tolkning av den ytre verden
  • Vår tilstand styrer vår atferd
  • Tilstandskontroll kan trenes på
  • Vi kan styre vår egen tilstand til å bli mer kreativ, energisk, oppleve mer glede, være takknemlig, osv.
  • Det finnes måter å hente frem ressurssfylte tilstander på

For selve oppskriften, følg med i neste innlegg.

Er ikke dette spennende?

 

5 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here