12 des. Du er hva du spiser

0
2631

I dag tenkte jeg å introdusere ett nytt tema på siden min, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å skrive mer om dette etterhvert. Da jeg begynte på The Paradigm Academy ble jeg fort kjent med to karer (Jonas og Øystein – få deg en blogg mann! 😉 ) som begge er interessert i å spise så sunt som mulig. I pausene satt de begge med hver sin salat, og jeg hørte de snakke om raw food, spirer, frø, smoothies, eliksirer og mye annet som jeg ikke hadde implementert i kostholdet mitt. «Jaja, sikkert bra det»  tenkte jeg, mens jeg tok et tygg av mine doble brødskiver med smør, majones, salami og ost.

I det siste har jeg stoppet litt opp og tatt en titt på kostholdet mitt. Jeg har funnet ut at den maten jeg spiser i løpet av dagene som går, ikke er slik mat kroppen er ment å innta. Det er mye bearbeidet mat, mye brød, mye tung mat. Kommer det da som en overraskelse at jeg generelt har for lite energi, og at jeg ofte føler meg slapp og tung?

Så klart ikke! I går googlet jeg litt etter sunn mat som gir energi, og et nytt begrep dukket opp: «Supermat». Supermat…? Dette måtte jeg finne mer ut av, så jeg tok turen ned til Supernature i sentrum av Oslo.

Her ble jeg møtt av en meget hyggelig kvinne, som virkelig tok seg tid til å opplyse en nybegynner som meg. Hun svarte på alle spørsmål jeg hadde, og som et lite referat av samtalen vi hadde kan jeg nevne følgende:

  • Supermat er levende mat med et ekstremt høyt næringsinnhold. Som et eksempel har man f.eks alger som tas som kosttilskudd, og som kommer i form av et grønt pulver man blander i vann. Du har også økologiske grønnsaker som spises rått. Frukt og bær regnes også som supermat.
  • Supermat renser kroppen og gir energi, fremfor at kroppen bruker energi på å fordøye prossesert mat.
  • Industrien fungerer slik at mange grønnsaker blir genmodifisert slik at de blir større, og gjerne høstet før de egentlig er modne, slik at de modner under frakt. Genmodifiseringen øker fyllmassen, slik at man taper næringen på det store volumet. Den unaturlige modningen fører også til tap av næring. Her er løsningen økologiske varer som blir dyrket og høstet helt naturlig.
  • Varmebehandling av mat fører til tap av næring. Kokte grønnsaker inneholder ikke like mye næring som rå grønnsaker.

Så, etter en liten prat fant vi frem noen produkter spesielt tilpasset mine behov. Etter denne visitten gikk jeg innom en frukt og grøntbutikk for å handle middag. Jeg er ikke helt inni diett og slikt enda, men jeg kjøpte det jeg til nå har lært er sunn mat med høykonsentrert næring. Dermed lagde jeg meg middag bestående av

Salat: Spinat, brokkoli, blomkål (alt rått), og tilsatte litt stekt champinjong

Bønne»gryte»: Kidneybønner i tomatsaus. Tilsatte hakkete tomater, hvitløk og chilisaus.

Og ved siden av hadde jeg noe av det jeg kjøpte på supernature, Quinoa.

Supermat som lørdagsmiddag
Supermat som lørdagsmiddag

Tenkte jeg skille driste meg til en banan til dessert, men det ble nok litt mye mat. Utrolig hvor kompakt og mettende denne maten er. Og i motsetning til den tradisjonelle lørdagsmiddagen (type biff, bernaise, poteter), følte jeg meg ikke tung i det hele tatt etter at måltidet var inntatt. Bare mett og… sunn!

Vel, det var litt om mine nye veier i kostholdet. Nå skal jeg opp og ta meg en svømmetur, før jeg skal innta nok et sunt måltid med høykonsentrerte næringsverdier. O’ Joy! 🙂