9 des. Bytt ut dårlige vaner med gode vaner

0
2367

Allright! I dag skal det handle om vaner. Denne bør du forresten lese om igjen på nyttårsaften.

Jeg er ganske sikker på at du har noen dårlige vaner, stemmer ikke det? Jeg er også ganske sikker på at du ønsker å bytte ut disse med noen gode vaner, eller hva? Du skjønner, det tar mellom 21 og 30 dager før en vane setter seg. Og en dårlig vane blir satt av noe vi gjør regelmessig mer eller mindre ubevisst. Siden det er en vane, er det ikke sikkert du legger merke til den. Derfor ber jeg deg tenke over: Hvilke dårlige vaner har du? Hvilke gode vaner har du?

Vi mennesker støtter oss på rutiner og vaner, i utgangspunktet er dette biologisk forankret da vi ikke kunne overlevd i steinalderen uten faste rutiner. Våre vaner er forankret i overlevelsesinstinktet. Dersom de i steinalderen ikke sto opp hver dag med solen for å dra ut å jakte, ville de ikke hatt mat. (Kun et eksempel). Dersom du ikke har lagt merke til det enda, lever vi ikke i steinalderen. 😉 Derfor, er det enkelte vaner vi ikke trenger. Jeg er sikker på at du har noen vaner du ikke ville dø av dersom du avvente deg med de. (Håper det hvertfall, hvis ikke, les videre med stor forsiktighet ;))

Jeg bryr meg ikke om det er snakk om røyk, snus, McDonalds etter jobb, rødvin på kvelden, 5 timer foran tven, eller hva annet du måtte ha av usunne og unødvendige vaner. Det jeg bryr meg om er at DU har muligheten til å endre disse vanene ved å finne motivasjon, og bytte de ut med en sunn vane!

Derfor skal du nå få en oppskrift på hvordan du kan kvitte deg med usunne vaner. Først, identifiser hva slags vane det er snakk om. La oss si at du sitter mye stille og at du har som vane å kræsje i sofaen på ettermiddagen. Da har vi den vanen identifisert. La oss så bli bevisst på denne vanen ved å erkjenne at det faktisk er en usunn vane. ”Jeg bruker X antall timer på sofaen foran tven hver dag, dette er en usunn vane fordi den fører til dårlig helse og at jeg ikke får gjort andre ting.” Fint! Finn så en vane du skal bytte ut med denne, f. eks trening i form av en gå/joggetur. Ved å finne motivasjon til å bytte ut den usunne med den sunne vanen, bør du nå liste opp alle gode kvaliteter med den nye vanen, og hva det vil gjøre for deg når den setter seg som en vane. Skriv, eller si høy alle kvalitetene du kommer på.

Husk at det ikke tar mer en 21-30 dager før den nye vanen setter seg. Derfor er den første måneden ”verst”, resten av tiden er det kun en vanesak! 😉 (tredje blunkesmileyen på en artikkel – håper ikke dette blir en vane)