Gi slipp på den evige jakten på motivasjon – fokuser heller på drivkraft

0
2168

Jeg er sikker på at du har opplevd det: du var så godt i gang med oppgaven din – og plutselig stopper alt som heter motivasjon og inspirasjon. Det du var så engasjert over, er du nå ikke i det hele tatt motivert til å gjøre. Hva er det som gjør at vi mister motivasjonen vår? Og hvordan kan vi holde inspirasjonen oppe?

Gi slipp på den evige jakten på inspirasjon og motivasjon – fokuser heller på din drivkraft

Tolk dette riktig, inspirasjon og motivasjon er bra. Det er en god ting. Det er bra å være motivert, og føle seg inspirert. Det gir deg et dytt i riktig retning, og fremmer løsninger og nye måter å se din tilværelse på. Jeg finner meg selv stadig på søken etter inspirasjon og motivasjon i forbindelse med ting som må gjøres. Og det er greit.I tillegg finnes det måter å motivere seg selv på, som jeg bruker når det behøves.

Men inspirasjon og motivasjon er ikke alt. Steve Jobs var ikke bare inspirert, da han og makkeren Steve Wozniak grunnla Apple. Arnold Schwarzenegger var ikke bare motivert da han trente to ganger om dagen for å bli Mr. Olympia.

Det disse karene, og alle som følger drømmen sin har til felles – er drivkraft, en kontinuerlig driv.

Drivkraft er en konstant og iboende kraft som alltid vil ligge der og presse deg fremover mot dine mål. Når du har så sterk driv, vil du kunne tåle motgang. Drivkraften vil presse deg ut av komfortsonen, den vil gjøre deg sterk og ressursfull – og den viser deg sterke sider av deg selv som du ikke en gang ante du hadde.

Når du opplever driv mot et mål som er så viktig for deg, er hindringene du møter mindre signifikante enn gevinsten du vil oppleve ved å nå ditt mål.

Det er dette som gjør at mennesker presser seg selv til det ytterste. Det er dette som gjør mennesker sterke nok til å tåle press, og møte tøff motstand og store hindringer. Nettopp fordi de vet hva som venter dem på den andre siden av utfordringen – og de akter å nå det målet.

Motivasjon og inspirasjon kommer utenfra – driv kommer innenfra

For en del år tilbake, var jeg interessert i grafisk design. Jeg puslet med grafisk design, og web design på gutterommet, var aktiv på diverse fora – og følte jeg hadde en meningsfull hobby. Alle som har kreative yrker, eller hobbyer, vet at kreativitet og inspirasjon svinger.

I mitt tilfelle svingte det veldig. Den ene dagen kunne jeg sitte i timesvis og skape kule bakgrunnsbilder og grafikk – den andre dagen kunne det stå helt stille. Og hva gjorde jeg da? Jeg surfet som regel etter inspirasjon på nettet, for å se hva “proffene” gjorde. Og det hjalp – det gav meg inspirasjon, og guts til å prøve nye innfallsvinkler.

Enkelte ganger ga det gode resultater, andre ganger ga det dårlige resultater. Jeg søkte “der ute”, etter noe som ville gi meg inspirasjon. Jeg måtte få noe, måtte ha noe nytt.

Ser for deg at du har et tomt beger. Så fyller du det opp med vann, og drikker det. Når du har drukket det opp, er det tomt – og du må fylle det på nytt om du vil drikke mer. Slik fungerer inspirasjon og ytre motivasjon.

Du får et puff, eller et kick – før du går tilbake til den nøytrale tilstanden igjen. Poenget er at motivasjon og inspirasjon som regel er noe du må jakte på, og når du har fått det går det over og må du jakte på nytt. For hvor lenge er du egentlig inspirert? Hvor lenge holder motivasjonen når du møter uforutsette hindringer?

Drivkraften din der i mot,  er som en utømmelig kilde. Du genererer din egen drivkraft, og den ligger i boende i deg selv. Om du ikke kjenner deg igjen i dette, er det store muligheter for at du ikke har oppdaget den enda.

Slik oppdager du din drivkraft

Drivkraft kommer altså innenfra. Og den beste måten å trigge drivkraften din på, er å bli bevisst på hvilke personlige kjerneverdier du verdsetter høyest. Disse verdiene er noe du lever opp til, og ønsker å realisere – enten du er klar over de eller ikke. Eksempler på kjerneverdier kan være:

  • Kjærlighet
  • Trygghet
  • Stabilitet
  • Spenning
  • Utvikling
  • Lidenskap
  • Humor
  • Glede
  • Ansvar
  • Nysgjerrighet
  • Begeistring

Skal du oppleve drivkraft, bør du ha klart for deg hva slags kjerneverdier du verdsetter høyest.

Deretter kan du sette deg et mål som harmonerer med disse kjerneverdiene. Du setter deg et mål hvor du får realisert disse kjerneverdiene. Kjerneverdiene er kort sagt det som er viktigst for deg, og når setter deg et mål basert på dette vil du føle deg naturlig trukket mot det. Du opplever drivkraft.

Dersom du virkelig er interessert i å gå i dybden for å finne ut av din egen drivkraft, samt lære mer om andre temaer som er relevant for din måloppnåelse anbefaler jeg at du blir medlem av onlinekurset Målformelen. Du får da tilgang til et program hvor jeg gjennom videoleksjoner viser deg hvordan du kan nå målet ditt fra planlegging til måloppnåelse. Du vil også få personlig oppfølging av meg som øker mulighetene for at du når målet ditt betraktelig. Les mer om Onlinekurset Målformelen her.    Dersom dette ikke er aktuelt for deg nå, kan du laste ned en gratis guide ved å melde deg på nyhetsbrevet under.