Hemmelighetene bak emosjonell kontroll

0
4545

Det å ha kontroll på følelsene er noe jeg hele tiden jobber med. Emosjonell intelligens er et veldig viktig område å prioritere når man driver med selvutvikling. Grunnen til at jeg mener dette, er fordi jeg liker å være i en ressurssterk tilstand. Helst skulle jeg vært det hele tiden, og det vedder jeg på at du også vil. Dette er desverre ikke så lett, men jeg kan dele noen tips til deg for å bedre kontrollen du har på følelsene dine.

Hva styrer følelsene våre?

Først av alt er det hjernen. Hjernen styrer kroppens ressurser. Hjernen bestemmer når du skal føle deg deprimert, og når du skal føle deg glad. Vi har et persepsjonsfilter som bestemmer hva vi skal ta inn av informasjon, og vi innretter oss etter dette.

Jeg kan fortelle en liten historie som illustrerer egentlig hele poenget mitt i denne artikkelen. Her om dagen kom jeg hjem fra jobb, og som jeg som regel gjør satt jeg meg ned i sofaen for å sjekke mail, facebook, osv. Som sikkert mange av dere har merket, har man en tendens til å plutselig kjenne på at man er sliten når man først har satt seg ned i sofaen. Denne dagen gjorde jeg nettopp det, og jeg var virkelig sliten – mer enn normalt. Jeg var faktisk så slapp at jeg nesten ikke orket tanken på å ta oppvasken som ventet på meg på kjøkkenet. MEN, etterhvert så tvang jeg meg opp, og slepte den treige kroppen min bort til kjøkkenet.

Jeg skrudde på radioen, og til min glede spilte de en sang jeg virkelig liker. Jeg satte i gang, fylte opp kummen og gjorde alt klart.  Så satte jeg i gang, mens jeg tenkte «hvor ille er dette egentlig?». Å ta oppvasken tar max en halvtime. Endelig begynte jeg å tenke rasjonelt igjen. Etter en stund hvor jeg så flere og flere rene tallerkener, kopper, sjeer og gafler, begynte jeg faktisk å like meg her på kjøkkenet. HÆ?!

Hele kroppspråket mitt forandret seg, og jeg gledet meg over alt det positive i livet mitt, fremfor å ligge på sofaen å deppe over en oppvask.

Denne plutselige forandringen i tilstand skjedde på max 10 minutter. Jeg kan fortelle litt om hva som gjør at dette er mulig, og hvorfor.

Bryt mønsteret

For det første så handler mye av emosjonell kontroll å opprettholde det som gir en gode følelser. Man opprettholder den ressurssterke tilstanden. Det handler også om å unngå det som gir deg en dårlig tilstand.

Hvordan kan du opprettholde den ressursterke tilstanden du befinner deg i?

Da jeg lå på sofaen og bare var generelt lei, opprettholdt jeg tilstanden ved å fortsette å ligge der, og tenke de samme leie tankene. Jeg ville så gjerne være i en annen tilstand, men jeg klarte det ikke (ved å ligge der), og dette skapte mer frustrasjon. Ikke så rart, i og med at man kun kan komme ut av en negativ tilstand ved å bryte mønsteret. Å bryte mønsteret er en av nøklene til emosjonell kontroll. Man beveger seg bort fra det som trekker en ned, og beveger seg mot det som bringer en opp.

Det er det samme som skjer når en venn plutselig ringer deg og spør om du skal finne på noe. Dersom du faktisk har veldig lyst til dette, skal det ikke mye til før man faktisk føler seg mindre slapp og mer positiv.

Kroppsspråk

Når du for eksempel løper, er det nærmest umulig å føle seg dårlig. Adrenalinet strømmer gjennom kroppen, og hjernen utløser serotonin. Det er altså en link mellom bruk av kropp, og mental tilstand.

Da jeg var på kjøkkenet og hørte en sang jeg virkelig likte, rettet jeg mer automatisk opp, og jeg ble kanskje litt mer livlig i kroppspråket. Dette sender feedback til hjernen om at jeg er glad, og hjernen bekrefter dette tilbake. Resultat: en mye gladere og energisk tilstand.

Ytre faktorer

Ting som skjer med deg påvirker også tilstanden din i forhold til måten du tolker det som skjer. Dersom du føler deg støtt av noen som har vært frekk mot deg kan dette for eksempel tolkes på 2 måter:

  1. Den som har vært frekk mot deg er en dust som ikke fortjener noe godt her i livet
  2. Den som har vært frekk mot deg har en dårlig dag, og er sikkert litt ekstra på hugget pga dette

Du kan endre måten du tolker situasjoner på, ved å endre tankesettet. I stedet for tankesett 1 ovenfor, reframer du til det andre.

En annen måte å tolke ytre faktorer riktig på er å bruke spørsmål. Når man spør seg selv noe, går man over til å bruke den logiske halvdelen av hjernen, fremfor den emosjonelle. Dersom du opplever noen som frekk mot deg, er det fort gjort å la følelsene og egoet ta overhånd. Dette resulterer som regel med et svar tilbake, og vips, er krangelen et faktum. Man kan heller spørre seg selv:

–          Er dette viktig?

–          Hvordan kan jeg håndtere denne situasjonen på riktig måte?

–          Er det denne personen sier 100% sant?

Husk at en tanke fører til en annen, og det er slik at en negativ tanke som oftest fører til en annen, og plutselig sitter du der med en hel haug av bekymringer. Det flotte er også at en positiv tanke fører til en annen positiv tanke. Tanker er linket opp til følelser, og det skal ikke så mye til før man føler seg rett og slett bra!