Slik kan du kontrollere din egen tilstand (del 3/3)

6
1151

Her kommer omsider siste og avsluttende artikkel i emnet tilsdandskontroll. Jeg er pinlig sent ute med denne artikkelen, men den som venter på noe godt vet dere… 😉 Jeg kan fortelle mer om hvorfor jeg har vært opptatt senere!

I dag går vi over på den mest praktiske biten av tilstandskontroll. Stegene man kan gå igjennom for å endre tilstanden. Det finnes sikkert andre måter, men denne fremgangsmåten er min foretrukne. Om du synes temaet er interessant, sjekk ut Tony Robbins sin “awaken the giant within”. Om du i det hele tatt er 5% interessert i å utvikle deg – skjekk den ut uansett!

Grunnen til at tilstandskontroll kan være viktig for deg, er fordi din tilstand styrer måten du ser på verden, hvordan du oppfører deg, og hva du tenker. Tenk på det, om du er trist, vil du ikke oppleve flere ting som er trist, enn om du hadde vært glad? Når du er i en positiv tilstand, har du dine sterkeste ressurser med deg! Når du føler deg glad vil det smitte over på andre rundt deg, utfordringene vil bli mindre, og du vil nå målene dine fortere. Tilstanden din styrer din atferd.

Tidligere har jeg skrevet om at det som til syvende og sist styrer din tilstand – er deg selv! Den “vanlige” måten å kontrollere tilstanden sin på, er å bli påvirket av eksterne faktorer. Det som skjer rundt oss, påvirker oss. Og det er greit nok det, og ingenting negativt med dette. Men hva skjer den dagen ting rundt oss egentlig ikke er som vi i utgangspunktet ønsker? Som jeg har nevnt tidligere, vi har evnen til å generere en ressurssterk tilstand innenfra.

Glede kommer til syvende og sist fra oss selv. Det som gjør at vi føler oss bra er ikke direkte positive eksterne faktorer, men vår reaksjon på disse. Om du f. eks hører en sang du liker, eller du gjør noe du liker godt, sender hjernen ut endorfiner. Dersom du gjør noe du ikke liker, sender hjernen ut kortisol.

Så, “hemmeligheten” med tilstandskontroll ligger i det å kunne styre denne mekanismen/reaksjonen.

La meg først få si noe jeg er ganske opptatt av. Vi er ikke på topp hele tiden, og det skal godt gjøres å være det også. Jeg ønsker ikke å skape falske forventninger i forhold til det at man skal være “oppe” hele tiden. Faktisk mener jeg at det å oppleve negative emosjoner, er en helt naturlig del av livet. Hvordan vet du at noe er søtt, når du ikke har smakt noe som er salt?

Poenget med denne artikkelen, er å vise deg at den som til syvende og sist har ansvar for at du skal føle deg bra – er deg selv. Et annet poeng er også at mange mennesker leter etter positive følelser på feil sted – ofte det eksterne. Noe der “ute” må skje for at en skal tillate seg selv å kjenne på gode tilstander. F. eks; “det må være fint vær ute, jeg må ha penger på konto, jeg må feste i helgene, jeg må få bekreftelse av andre, jeg må ha på meg fine klær.”

Det er ikke noe galt med dette, for all del, poenget mitt er at glede kommer innenfra! Ekstern jakt på glede skaper et avhengighetsforhold, et betinget forhold til glede.

 

Okey, så du ønsker å gå fra en ressurssvak tilstand til en ressurssterk tilstand.

Det første vi begynner med, er:

1. Aksept

Aksepter en hver følelse du har i kroppen din. Kjenn på følelsene, og aksepter at det er disse følelsene du opplever akkurat nå. Et tips til deg som synes dette er vanskelig; Du trenger ikke akseptere grunnen til de, kun følelsene. La følelsene være der, uten å dømme, eller å ønske noe annet – akkurat nå.

2. Bryt mønsteret

Kanskje vedlikeholder du den uønskede tilstanden uten at du vet det selv. Dette kan komme av måten du beveger deg på (fysiologi), og måten du tenker på (fokus). For å gjøre rom for en positiv tilstand, må du først bryte mønsteret du befinner deg i.  Akkurat hvordan du skal gjøre dette på en måte som passer deg best, er opp til deg å finne på. Her er noen forslag:

  • Sett på en sang du liker, og dans
  • Ta 10 push ups på rappen
  • Se deg selv i speilet, og le av deg selv
  • Klapp hendene sammen så fort du klarer, og si f. eks “Nå har jeg fått nok av denne tilstanden!”
  • Gå en tur i raskt tempo
  • Legg deg på ryggen midt på gulvet, og lukk øynene

Andre forteller meg at de klarer å bryte ut av tilstanden de befinner seg i ved å gjøre overasskende, halvveis latterlige ting de ville vært flau over dersom andre hadde sett på. Ta en dans foran speilet, eller lignende.

Poenget er at du bryter opp fysiologien og tankemønsteret som opprettholder tilstanden du ønsker å komme ut av.

3. Fokus

Når du har skapt rom for en ny og bedre tilstand, er det på tide å fylle tomrommet. Fokus er nøkkelen her. Om du har en liste over ting du er takknemlig for, eller som gjør deg lykkelig, er dette et perfekt tidspunkt å lese over denne. Spør deg selv: Hva gjør meg takknemlig? Hva er bra i livet mitt akkurat nå? Hva gleder jeg meg over? Hva er grunnen til at jeg er lykkelig akkurat nå?

Poenget er at du har fokus på noe positivt, noe som gir deg energi!

4. Glede kommer innenfra

Når du anerkjenner, og opplever på et dypere nivå at glede kommer innenfra, vil du lettere generere positive følelser som gir deg resurssterke tilstander.

Gjør det til et mål å klare å gli over fra en negativ tilstand til en positiv tilstand. Når du har klart dette en gang, vet du hvordan det gjøres, og du klarer lettere å gjøre det igjen.

 

Dersom du har andre måter å generere positive følelser, er det bare å si i fra. 🙂

 

 

6 KOMMENTARER

  1. Spennende tema. Jeg trodde nlp var litt sånn kvasi-tull, men har faktisk lasta ned nlp for dummies. Ikke at den antagelg er den beste boken for å sette seg inn i nlp, men spennende å høre om noe annet og nytt uansett.
    Det vil si jeg synes mye av det jeg foreløbig har lest og hørt er for meg sunt bondevett, men vi trenger alle disse budskapene innpakket på en ny måte, så hvorfor ikke.

    Ha en kjempefin dag og tusen takk igjen for et flott nettsted.

  2. Takk for det!

    Du er nok ikke alene om å ha hatt en slik oppfatning av NLP, og noe av grunnen til dette kan være at det er noe “nytt” og “annerledes”. NLP-Coaching skiller seg ganske greit ut i forhold til hvordan tradisjonell coaching utføres, samtidig som de har mange likhetstrekk som klientbasert syn, åpne spørsmål, fokus på løsninger, etc.

    Nå skal det sies at det og er mange andre modeller innenfor coaching som er verdt å lukte på. Personlig liker jeg å ha en eklektisk tilnærming til endringsarbeid, uten å påstå at denne ene, eller den andre modellen sitter med svaret for hvordan coaching utføres.

    Ha en kjempefin dag du og, Tuva!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here