Slik opplever du kontinuerlig fremgang og forbedring med Kaizen

0
3545

Det å utvikle seg og oppleve fremgang kan oppleves som det mest givende som finnes, samtidig er det også et paradoks at dette kan virke som et «stort» prosjekt. Fremgang og forbedring er ofte knyttet til et visst «press» om å nå mål, og manifestere gode resultater. Kanskje du ønsker å forbedre selvtillitten din, selge mer, holde et bedre foredrag, få bedre resultater på trening, gå ned flere kilo, få et rikere liv, etc. Uavhengig av utgangspunktet ditt, kan dette virke som store og uspesifikke mål. Kanskje du har satt deg så store mål, at du opplever at det er vanskelig å komme i gang? Vel, da bør du kikke litt på delmålene dine – og følge nøye med i dagens artikkel. Jeg skal nemlig lære deg hvordan du kan oppleve kontinuerlig fremgang og forbedring. Intet mindre!

Historie

… for mindre skal det bli. La meg introdusere dere for et prinsipp så genialt at jeg ikke kunne la være å skrive om det.

Det hele begynte i Japan etter 2 verdenskrig. Etter store tilbakesteg som følger av krigens ødeleggelser, inngikk Japan et samarbeid med USA for å bygge opp den japanske industrien igjen. De hyret eksperter innenfor økonomi, statistiske metoder, og det som i dag på godt norsk kalles «Human Resources». Mest kjent for dette arbeidet, var, William Edwards Deming. Han utviklet kurs og programmer for ledelsen, med mål om at japanerne kunne oppleve fremgang i alle områder i bedriften. I det store og det hele, ble det presentert en ny måte å tenke på, som siden utviklet seg til et prinsipp japanerne kaller Kaizen. Oversatt betyr Kaizen kontinuerlig fremgang og forbedring. Kaizen ble en stor suksess for japanerne, og hjalp blant annet det kjente bilmerket Toyota med å utmerke seg. Deming ble fikk også en utmerkelse av keiseren for sitt arbeid.

Kaizenprinsippet – kontinuerlig fremgang

Kaizen er som nevnt et prinsipp, og du kan bruke det i alle områder i livet. Det handler om å forbedre seg der man kan forbedre seg, og ofte skal det ikke mye til. Tenk på det, vi kan alle forbedre oss på noe, nesten uansett hva.

Essensen av Kaizen er å gjøre små forbedringer som på sikt vil vokse seg større og bidra til fremgang.

Det handler om å finne måter å effektivisere det du gjør, ved å bryte det ned til noe konkret du kan gjøre bedre. La oss ta et eksempel: Du ønsker å frigjøre mer tid, slik at du kan slappe mer av og oppleve frihet.

«- Okey, da må jeg jobbe mye denne uken, slik at jeg kan ta avspasere neste mandag»

Njaa.. ikke helt. Det er vel og bra å avspasere fra jobben, men denne tankegangen bidrar egentlig bare til bytting av tid. Du jobber mye på et tidspunkt, for å ta fri et annet tidspunkt. Tiden utveksles bare, du sparer ikke tid i det lange løpet.

En typisk fremgangsmåte i regi av Kaizenprinsippet, ville vært å f. eks stå opp 10 minutter tidligere hver dag, slik at du kan f. eks lage deg en kopp te og få en behagelig og rolig start på dagen. 10 minutter ekstra hver dag blir 5 timer på en måned (30 dager). Plutselig har du frigjort 5 timer på en måned dedikert til det å oppleve ro. Eller du kan bruke tiden til noe annet, f. eks å planlegge dagen slik at du kan bli enda mer effektiv.

Kaizen er genialt, noe du forbedrer med 5% i dag, vil føre til en mangedobling på sikt. Og denne forbedringen kommer gratis og når det blir en vane vil det føles som om den genererer seg selv. Etter en måned har vanen festet seg, og du vil på «magisk» vis ha 5 timer ekstra til rådighet kontra måneden før.

Prosess vs. Resultat

Kaizen er altså prosessorientert vs. resultatsorientert. Du fokuserer på prosessen, i stedet for å fokusere på kun resultatene. Fokuset er på små endringer som på sikt vil høste større fremgang. Det geniale er at du gjør små, nesten umerkbare endringer og gjør du det riktig vil forbedringen bli mangedoblet i forhold til innsatsen du investerer. Det er som å vinne på børsen. Du kjøper billige «aksjer», som bare vokser og vokser. Det er på denne måten Toyota har klart å bli et av de billigste og mest driftsikre bilene i verden.

Mange av oss har store krav til forbedring. Spesielt her i vesten er vi vant til at noe stort og «drastisk» må skje, før vi godtar det som en akseptabel forandring. På denne måten oppstår det fort en konflikt på hvor vi er i dag, i forhold til hvor vi føler vi egentlig burdte være. Kaizen tar utgangspunkt i det man har å spille med fra før av, og hvordan det kan forbedres.

Et annet element i Kaizen er å redusere det overflødige. La oss ta et eksempel igjen. Du ønsker å spare/få mer penger. Du legger av et fast beløp i måneden, men det er ikke nok for deg. Hva gjør du? Ta en titt på pengene du faktisk bruker. Dersom du hver gang du er på butikken kjøper noe du egentlig ikke behøver, kan du kutte ut det og heller spare beløpet. Er du ordentlig usunn og kjøper sjokolade for 20 kr hver dag, vil du på en måned spare 600,- dersom du lar være å kjøpe sjokoladen og heller legger pengene i sparegrisen. I tillegg vil du også oppleve helsegevinster. Utmerket Kaizen!

Hvordan kan du bruke Kaizen?

Begynn å lete etter områder du kan forbedre deg på.

  • Hvor ønsker du større effektivitet?
  • Hva kan du gjøre i dag, som du på sikt vil høste frukter av?
  • Hvilken små endringer kan du gjøre for å oppleve fremgang?
  • Hvordan kan du forbedre det du har i dag?

Kaizen er en tankegang, en filosofi. Og når du er inne i det, er det umulig å ikke oppleve fremgang. Det går sport i det å oppleve effektivitet – underbart!

Små endringer vil automatisk skape momentum, og det vil føles som om fremgangen kommer av seg selv når du har implementert Kaizen-tankesettet.
Dersom du finner dette interessant, finnes det mange bøker om akkurat dette. Det er en dyptgående filosofi, et felt innenfor selvutvikling som fortjener å forskes på.

Ha en nydelig Kaizen-dag!