Ah, tidsklemma. Ã… befinne seg i tidsklemma er som Ã¥ prøve Ã¥ trÃ¥kke seg ut av en kvikksand. For hvert steg du tar, jo mer sitter du i det. En fullført oppgave, kan fort føre til en annen oppgave. Du prøver Ã¥ prioritere, men det gÃ¥r pÃ¥ bekostning av andre gjøremÃ¥l, og du ender opp med dÃ¥rlig samvittighet – og en følelse av at ting henger over deg. Det er litt vanskelig Ã¥ si akkurat hva tidsklemma er, men her er noen varselstegn:
- Du dedikerer tid og energi til andre oppgaver, på bekostning av tid og energi til deg selv
- Du føler at ting henger over deg, og det gjør deg urolig.
- Du er stresset, men kan ikke helt sette fingeren på hva som gjør deg stresset
- Problemer med å få sove
- Kort lunte
- Du føler liten motivasjon for å utføre ugjorte oppgaver
Kan du kjenne deg igjen? I såfall kan jeg trøste deg med noe jeg føler er viktig å få frem: De fleste vil kjenne seg igjen i en av disse punktene, og det behøver ikke å bety at du faktisk er i tidsklemma. Livet byr på utfordringer som kan føre til en eller flere av disse punktene, og da gjelder det å løse utfordringen på best mulig måte.
Siden dette punktet handler om tid, ønsker jeg Ã¥ gi deg noe input pÃ¥ hva du kan gjøre dersom du føler at du har for mye Ã¥ gjøre, og for liten tid til Ã¥ utføre de. Det finnes mange bøker, kurs og seminarer om «Time management». Det er sikkert mye bra materiale innenfor dette emnet, men jeg ønsker Ã¥ presentere for dere et metode jeg fikk høre om fra Mattis. Lenge siden jeg har møtt han nÃ¥, synd vi begge ikke har tid til Ã¥ møtes. 😉
 GTD-metoden
Metoden heter GTD, og stÃ¥r simpelthen for Getting things done. Enkelt og greit. Du kan kjøpe boka her. GTD-metodikken er en fantastisk enkel, og lettfattelig mÃ¥te Ã¥ ta fatt pÃ¥ ugjorte gjøremÃ¥l. Den tar utgangspunkt i utfordringer relatert til for «lite» tid, samt hvordan dette pÃ¥virker oss. David Allen presenterer for oss smarte og enkle mÃ¥ter Ã¥ styre tiden pÃ¥, og hvordan vi skal forholde oss til disse berømmelige oppgavene som «henger» over oss.
Essensen av GTD
Bruk lister, men bruk de smart. GTD-metodikken oppfordrer blant annet bruk av gjøremålslister, hvor du presenterer oppgavenes prioritet, og tilhørighet i f. eks et prosjekt.
La oss ta listene med ulik prioritet. Jeg har:
- I dag
- I løpet av uken
- En eller annen gang.
Jeg bruker en app for telefonen som heter Any:do. Her legger jeg enkelt inn gjøremål ut i fra prioritet, og krysser av når jeg har utført oppgaven(e).
I tillegg har jeg også lister for hver dag jeg booker inn i kalenderen, hvor jeg vet jeg må huske noe, eller gjøre noe viktig. Jeg kan f. eks legge inn et møte i onsdag neste uke, og i kalenderen skriver jeg som en oppgave at jeg må ha med meg notatboka mi, eller noe annet viktig.
Et formÃ¥l med Ã¥ følte GTD-metoden, er at du skal kunne fÃ¥ organisert tankene og tiden din. Det er kommet frem i ulike psykologiske tester at korttidsminnet kun kan holde pÃ¥ 7 -/+ 2 elementer. AltsÃ¥ fra 5-9 elementer. Poenget er ikke bare Ã¥ huske hva du skal gjøre i dag og i løpet av uken, men Ã¥ frigjøre deg selv fra oppgaver som ligger og lurer i bakhodet ditt. PÃ¥ den mÃ¥ten fÃ¥r du ikke bare mer tid til overs, men ogsÃ¥ mer kvalitet pÃ¥ tiden din. NÃ¥r du har mistet oversikt over oppgavene du mÃ¥ gjøre, vil de manifesteres som en uklar sky, hvor du ikke vet konkret hva du skal gjøre – bare at noe burdte vært gjort. Dette slipper du om du implementerer den vanen at du skriver ned og prioriterer oppgavene dine.
Bryt ned prosjektet
Hvis jeg skal redesigne hele personligutvikling.no, kan jeg bare legge til «redesign» i lista mi, for sÃ¥ Ã¥ bare krysse det ut nÃ¥r oppgaven er fullført? NEIN!
Et hett tips er å bryte ned prosjekt i oppgaver. Konkrete, spesifikke oppgaver. Om jeg skal redesigne nettsidene mine må jeg laste ned templates, designe ny header, finne pene farger, kategorisere innlegg, etc, etc.
Da lager jeg heller et nytt omrÃ¥de som blir kalt «Redesign av personligutvikling.no», sÃ¥ lager jeg lister etter prioritet og omrÃ¥de i forhold til prosjektet. Jeg bryter prosjektet ned i mindre og konkrete oppgaver, slik at jeg lettere ser for meg en fremdrift, og kan mÃ¥le progresjonen ut i fra hvor mange, og hvilke oppgaver jeg kan krysse ut av listen.
Til dette kan jeg anbefale dere den geniale applikasjonen Thoughtbox.es. Dette er en nettbasert applikasjon som tillater deg å lage lister i hytt og gevær. Du oppretter selv et hovedprosjekt, eller en tankestrøm, for så å bygge på med lister etter f. eks prioritet, eller område.
Prøv deg frem. Jeg foreslår at du leser boka, og lærer deg prinsippene bak metodikken. Ellers kan du prøve ut applikasjonene jeg har linket til i denne artikkelen, og se hvordan de passer til ditt bruk. Alt jeg kan si er at det er utrolig deilig å la listene ta seg av lagringen og prioriteringene, enn å prøve å holde på alt i tankene selv.